Ook in België wordt de fiscale bevoorrechting van plug-in hybrides afgebouwd.

De nieuwe fiscale norm is onder andere gebaseerd op de accucapaciteit. Op die manier kunnen ‘fake’ hybrides worden onderscheiden van ‘echte’. Belgische media kondigen het einde aan van de plug-in. 

Niet alleen veranderen de regels voor de fiscale aftrekbaarheid van plug-ins, sommige van 100 naar 40 procent, ook de Belgische variant van de bijtelling, de VAA, gaat omhoog. Al is die laatste, zeker in Nederlandse ogen, zeer bescheiden.

Afgelopen najaar werd de versobering al aangekondigd, maar deze maand blijkt dat de regels toch iets zijn versoepeld. Volgens de plannen van december moest een plug-in tenminste 1 kWh batterijcapaciteit hebben voor iedere 100 kilo aan gewicht wil het voor korting in aanmerking komen. Daarmee zou de Toyota Prius plug-in hybride al buiten de boot vallen.

Die verhouding wordt nu verlaagd naar 0,5 kWh op 100 kilo. Daarmee zou de Prius worden gespaard, maar de plug-in BMW 2-serie weer niet. Grotere hybrides als de Porsche Panamera, Range Rover, Mercedes GLE en Volvo XC90 (nieuw modeljaar) halen de verhouding wel, maar hebben een te hoge uitstoot. Want die uitstoot mag niet meer zijn dan 50gr CO2 . Ook sommige kleintjes vallen buiten de boot, vooral omdat de accucapaciteit onvoldoende is. Zoals van de Mini Countryman plug-in hybride.

Als de voorwaarden van de nieuwe regels niet van toepassing zijn, wordt de auto fiscaal behandeld als een ‘gewone’ auto. Als er geen vergelijkbaar model met thermische motor is, wordt de uitstoot vermenigvuldigd met 2,5.

 

Overigens gaan de plannen in per 2020, maar het wordt toegepast op alle plug-ins die zijn ingeschreven na 1 januari 2018.